Támogatóból együttműködő: Civil Supportból Scale Impact

2021. szeptember 13.

Lévai Gábor
Lévai Gábor

Egy évtizeddel ezelőtti indulásától a Civil Support azzal kísérletezett, hogy vállalati típusú szakértelemmel, szemlélettel “fertőzze” a civileket. A kísérlet sikerült, és tapasztaltuk, hogy ezzel a társadalmi hatású szervezetek fenntarthatósága, ellenállóképessége is nőtt. Ezért továbbfejlesztettük a modellt és 2021 közepétől Scale Impact, a társadalmi hatás ügynökségeként folytatjuk a munkát. Fejlődéstörténet a Scale Impact elődjének projektjein és tapasztalatain át a “backbone” szervezetig.

2011-ben – néhány évvel a pénzügyi világválság után, és a hazai állami-civil kapcsolatok irányváltása kellős közepén – nyolc kis-közepes cég tulajdonképpen kísérleti céllal alapította a Civil Supportot.

Azt szerettük volna kipróbálni, hogy "fertőzhetők"-e a civil szervezetek vezetői a vállalati működésben kipróbált szakértelemmel, szemléletmóddal, és ez növeli-e a szervezetek fenntarthatóságát, ellenállóképességét.

Működésünket végig a kísérletezés, új dolgok kipróbálása jellemezte. Ezt nagyobb részt az alapítók, később más cégek, adományosztó szervezetek támogatásából és több ezer óra önkéntes munkából, kisebb részt a civil szervezetek által fizetett szolgáltatási díjakból finanszíroztuk.

Így indítottunk útjára az évek során – hol egyedül, hol partnerekkel – jó pár kezdeményezést. Minden projekttel szerettük volna valamilyen területen megmutatni a civil szervezeteknek, hogyan lehet – a vállalati szektorral együttműködésben – kitörni az erőforrás-hiányos civil létből, és továbblépni a valódi társadalmi szintű változás irányába.

Az érthetőség kedvéért felsorolok néhány, a "hagyományos" szervezetfejlesztői megoldásokon túlmutató példát:

  • A Civil Hírügynökséggel a civil szervezeteket a médiakommunikáció és sajtókapcsolatok területén képeztük.
  • A Profession.hu-val, Magyarország legnagyobb állásportáljával közösen működtettük több évig a Civiljob állásportált, ami az önkéntesek és fizetett munkatársak toborzását segítette.
  • A Kreater Társadalmi Innovációs Ügynökséggel közös társadalmi innovációs programunk ötletfejlesztéstől a vállalati partnerekkel való együttműködésig kísérte végig a résztvevő szervezeteket. 
  • A Holland Követséggel és hat önkormányzattal közös CSR roadshow-nk keretében a három szektor helyi együttműködését erősítettük – több száz cég és civil szervezet részvételével.
  • 2016 mérföldkő volt a Civil Support életében, ekkor hoztuk létre – 3 másik fejlesztő csapattal – a Civil Kerék informális közösséget. A Civil Kerék szervezett egyszerre négy városban open space nemkonferenciát a hazai társadalmi vállalkozóság (a negyedik szektor) erősítésének lehetőségeiről.
  • Ekkor már évek óta foglalkoztunk a társadalmi változások mérhetővé tételével, és komplex szervezeti fenntarthatóság fejlesztéssel. Azt éreztük, hogy az eddigi tapasztalatokat muszáj összegeznünk és formába öntenünk. Így alakítottuk ki a Civil Kerék többi tagjával közösen a most is használt reziliencia fejlesztési módszertanunk alapjait, és kezdtünk el a módszertant új keretek között használni.
  • A startup-világból inspirálódva 2016-ban indult el az Impact Accelerator program, itt befektetésre készítettünk fel társadalmi vállalkozásokat – nagyvállalati partnerekkel együttműködésben.

2018 óta pedig az Ashokával és több nagyvállalattal közösen működtetjük az Impact Academy programot, ami a társadalmi hatásmérési rendszer kialakítását és bevezetését teszi lehetővé a résztvevő szervezetek számára.

De miért Scale Impact és nem Civil Support?

Az elmúlt 9 év alatt több száz rövidebb-hosszabb projektet, programot, eseményt és fejlesztési folyamatot futtattunk ezernyi civil szervezettel, társadalmi vállalkozással, vállalkozással, önkormányzattal, támogatóval partnerrel.

Azt tanultuk mindezekből, hogy a valós, hosszú távú pozitív társadalmi / környezeti változás eléréséhez három egyszerű dologra van szükség (legalábbis amire a társadalmi célú szervezetek hatással lehetnek):

  • a szervezet vezetője minden körülmények között képes legyen a hosszú távú hatásra (impact) fókuszálni
  • a szervezet legyen reziliens, ne csak szakmailag, hanem minden más területen is profin működjön
  • legyen erős és profi együttműködés az adott társadalmi ügy stakeholderei között
A mi "ügyünk" most már túlmutat az egyes szervezetek működésén, a mi ügyünk az "impact", a pozitív társadalmi változás maga.

Ez pedig új nevet, formát, még komplexebb szemléletmódot és működési modellt igényel.

A szakirodalom "backbone"-nak nevezi azokat a szervezeteket, amelyek küldetése az adott földrajzi régióban, vagy adott társadalmi problémával foglalkozó szervezetek együttműködésének fejlesztése.

A Scale Impact a társadalmi hatás ügynökségeként ezt a szerepet fogja betölteni Magyarországon és a kelet-közép Európai régióban.

És mutatok egy képet is arról, hogy hogyan lehet skálázni a társadalmi hatást (a 2016-os open space-re készült, de továbbra is aktuális) és mi hogyan váltunk szerepet ebben.

A Civil Support a jobb felső “Támogatás” kategórián belül a legalsó forma volt speciális szolgáltatások, a Scale Impact viszont a bal felső “Szakmai együttműködés” kategória legteteje, a “backbone organization” :)

Megosztom ezt a cikket:

További cikkeink:

Lévai Gábor
Lévai Gábor
Szeszlér Vera
Szeszlér Vera
Szeszlér Vera
Szeszlér Vera