Hogyan juthatnak új bevételi forráshoz a nonprofitok? 14 szervezet most megtalálja a választ!

2024.05.16. Budapest – A Scale Impact programot indít a Visa együttműködésével a hazai nonprofit szervezetek fenntartható működésének megerősítéséért. A kezdeményezés célja, hogy segítséget nyújtson a folyamatos finanszírozási gondokkal küzdő hazai nonprofit szervezeteknek abban, hogy saját bevételtermelő tevékenységeket – piacképes termékeket és szolgáltatásokat – fejlesszenek ki és vezessenek be.

A hazai non-profit szervezetek döntő többsége forráshiányban szenved, bevételeik jelentős része egyetlen bevételtípusból (például állami normatívából, 1%-ból, magánadományból, vagy pályázati forrásból) származik. A Scale Impact reziliencia-modellje szerint a fenntartható működés egyik feltétele a változatos bevételszerkezet:  a bevétel minél nagyobb része származik saját bevételtermelő tevékenységből (pl: termék-értékesítés, szolgáltatás nyújtás), annál fenntarthatóbb a szervezet.

A most induló Social Business programba a következő  14 nonprofit szervezet került be:
Alba Mentor Humán Szolgáltató Alapítvány, Egyenlítő Alapítvány, Egyenlő Esélyekért! Alapítvány, “Egy Másik Út” Alapítvány, Gyökerek és Szárnyak Alapítvány, HiSchool Alapítvány, Humusz Szövetség, Közösségfejlesztők Egyesülete, Miénk A Pálya Alapítvány, Nemzetközi Cseperedő Alapítvány, Önkéntes Központ Alapítvány, Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége, TÁP Színház Alapítvány, Világszép Alapítvány

A 14 szervezet együtt már most is több, mint 1.000 munkatárssal és önkéntessel dolgozik, és közreműködésükkel évente legalább 200.000 ember életére vannak pozitív hatással.

A következő 5 hónapban a programban résztvevő szervezetek piacképes termék vagy szolgáltatás kifejlesztésén fognak dolgozni. A cél az, hogy a  szervezetek

  1. azonosítsák a küldetésükhöz és alaptevékenységükhöz illeszkedő társadalmi vállalkozási lehetőségeket a támogató partnerek által azonosított kihívásokra reagálva, vagy azoktól függetlenül
  2. ezek közül priorizálva kidolgozzák a leginkább életképes vállalkozási ötlet üzleti modelljét
  3. egyéni mentor segítségével elkészítsék a vállalkozási ötlet pénzügyi tervét és bemutatkozó anyagát
  4. életképes üzleti terv esetén kezdő finanszírozáshoz jussanak a vállalkozási ötlet megvalósításához
  5. a program során megismerjék és elsajátítsák a service design módszertan elemeit

“A legtöbb társadalmi vagy környezeti probléma csökkentésére fejleszthető a szokásos adományozástól, vagy állami / pályázati finanszírozástól eltérő üzleti modell, de ehhez másfajta ismeretek is szükségesek, mint amivel a nonprofit szervezetek rendelkeznek. A programunk egyik legfontosabb célja az üzleti modell és service desing alapú megközelítés meghonosjtása a hazai nonprofit szektorban” – mondta Lévai Gábor, a Scale Impact társalapítója.

A Social Business 2024 empowered by Visa program keretében a Scale Impact és a Visa képzéssel, mentorálással és független, illetve vállalati szakértők közreműködésével zajló egyedi fejlesztéssel, valamint pénzzel is támogatja a programban résztvevő nonprofitokat. A kezdeményezéshez vállalati partnerként a DPD, az Erla Film, a Klippe Learning, az OTP Mobil, a Shoprenter, a Diego is csatlakozott. A szervezők a következő 5 hónapban további cégek számára is lehetőséget teremtenek a becsatlakozásra.

Arra törekszünk, hogy innovatív megoldásokat előmozdító partnereket és olyan kezdeményezéseket támogassunk, amelyek hozzájárulnak egy igazságosabb társadalomhoz, és segítik a helyi közösségeket. A célunk az, hogy a következő öt évben legalább száz magyarországi nonprofit szervezetnek nyújtsunk hasznos, gazdaságilag és fenntarthatóság szempontjából is versenyelőnyt nyújtó képzést és, legalább három szervezetnek segítsünk új, jelentős árbevétel-növekedési potenciállal rendelkező termék, vagy szolgáltatás kifejlesztésében. Emellett piaci szakértők, valamint vállalati partnerek bevonásával támogassuk a kommunikációs és értékesítési tevékenységüket.” – mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.

A Social Business 2024 empowered by Visa programban résztvevő vállalati partnerek már azonosítottak a saját üzletvitelükhöz kapcsolódó és társadalmi/környezeti szempontból is releváns kihívásokat. A program során pedig nem csak saját ötleten dolgozhatnak a nonprofitok, hanem ezen kihívások valamelyikére is fejleszthetnek megoldást.

Ez azért nagyon izgalmas lehetőség a szervezetek számára, mert ha a vállalati partner életképesnek ítéli a kidolgozott ötletet, akkor a program második szakaszában nem csak szaktudásával és/vagy pénzügyi támogatásával segít annak megvalósításában, hanem akár az első ügyfélként, viszonteladóként, vagy stratégiai partnerként is szerepet vállalhat.

A kihívások között található például egyszer használatos éttermi műanyag csomagolás kiváltása újrahasználható csomagolással, tisztítási szolgáltatással összekötve; éttermi mosogatás kiváltása környezetileg fenntartható és társadalmilag felelős bérmosogatás szolgáltatással; vagy komposztálás, gilisztafarm működtetése, fenntartása és gondozása, a szállított hulladék válogatása és feldolgozása. Függönyök és szőnyegek maradék anyagai is felhasználásra kerülhetnek, ebből pedig értékesíthető termékek készülhetnek.

Az 5 hónapos képzés során a résztvevők a service design módszertanra alapozva 9 modulon keresztül, kéthetes ütemekre osztva kapnak e-learning tananyagokat és ezekre épülő feladatokat, amelyek segítségével azonosítják és kidolgozzák az alap tevékenységükhöz illeszkedő, saját bevételtermelő tevékenységüket. A tananyagok feldolgozását és beépülését, valamint a feladatok kiértékelését a service design módszertanban jártas mentorok segítik. Az 5 hónapos képzés utolsó részében az Impact Training szakemberei készítik fel a csapatokat a társadalmi vállalkozási ötlet bemutatására. Az ötletek közül vállalatok képviselői és egy szakmai zsűri választja ki azt a 3-5 szervezetet, akik számára a program további 1 éves egyéni fejlesztés keretén belül biztosít lehetőséget az ötlet megvalósítására és piaci bevezetésére.

Jogi nyilatkozat

Minden márkanév, logó és/vagy védjegy a megfelelő tulajdonosok tulajdonát képezi, kizárólag azonosítási célokat szolgál, és nem feltétlenül jelenti a termék ajánlását vagy a Visa-val való kapcsolatát.

Picture of Lévai Gábor

Lévai Gábor