Óriási globális trend lett a B Corp minősítés

…és megérdemlik-e a kávékapszulák?

Tavaly már 4300-ra nőtt a minősített B Corporation cégek száma világszerte, a tanúsítványt kiadó B Lab éves jelentése szerint – ez 38%-os növekedés az előző két évhez képest. 2020-21-ben 6 ezren pályáztak a minősítésre, és 50 ezer új vállalat regisztrált a B Impact Assessment nevű eljárásra, hogy megértsék, hol állnak a környezetvédelmi és társadalmi impact (hatás) megvalósításában.

Az #ESG népszerűvé válásával, a #fenntarthatóság vállalati feladatainak széleskörűvé válásával együtt tehát szűk szakmai elit köreiből mára mainstreammé nőtt a B Corp.

A B Corporation tanúsítással rendelkező vállalatok arra adnak választ, miként lehetnek az üzleti vállalkozások a pozitív társadalmi változások eszközei.  A minősítési rendszer 2006-ban indult. Segítségével a vállalat mérhetővé és láthatóvá tudja tenni, hogyan képviseli a tulajdonosi, részvényesi elvárások mellett saját alkalmazottai, helyi közössége és a környezet érdekeit is. A tanúsítás révén az ügyfelek, munkavállalók és partnerek egyértelműen meg tudják különböztetni a negatív környezeti hatásaik minimalizálására és társadalmi hasznosságuk maximalizálására törekvő vállalatokat a hagyományos, tisztán vagy többségében profitorientált üzleti vállalkozásoktól.

Na de a kávékapszulák is?

Olyannyira fontos lett a minősítés megszerzése, hogy immár 30 tőzsdén jegyzett vállalat is beállt a sorba. Ezek közül legutóbb épp a #Nespresso jelentette be nagy PR-hadjárat keretében, hogy megszerezte a tanúsítványt – egyébként globális vitát generálva azzal, hogy a biztosan környezetszennyező kávékapszulák megérdemelték-e minősítést. (ld. keretes írásunkat)

Hogyan tekintsünk példaképként egy márkára, ami végtelen mennyiségű kávékapszulával árasztja el a világot?
Lévai Gábor, a Scale Impact társalapítójának egy posztja szerint a legfontosabb, hogy a B Corp nem egy környezeti fenntarthatósági audit. 5 fő területet néznek, amiből egy a környezeti fenntarthatóság.
Mielőtt bárki ítéletet alkot, érdemes kicsit mögé néznie, mit is jelent a B Corp minősítés. A Nestlé 3 éve kezdte el mérni magát, és az 5 területen – ahogy minden más cég is – eltérő a teljesítménye. Legmagasabb rész pontszámot a „Governance” és „Workers” területen ért el, a részleteket itt lehet megnézni: https://www.sustainability.nespresso.com/b-corp-score

Átvilágítani a működést

A Scale Impact büszke rá, hogy alapítása óta, sőt “előző életében” Civil Supportként is B Corporation volt. “A minősítés segítségével szerettük volna teljes körűen átvilágítani működésünket, pontosan látni, hogy hova jutottunk, és hogyan, merre tudunk tovább menni.  Régóta tudtuk, hogy erre a B Impact Assesment a legalkalmasabb”, mondta erről anno Lévai Gábor, a Scale Impact egyik alapítója. “Szeretnénk a B Corp által kínált keretrendszert saját fejlesztési munkánkban is aktívan használni.  Célunk, hogy Magyarországon is folyamatosan növekedjen a minősítést szerző vállalkozások száma, hogy létrejöjjön és megerősödjön egy olyan közösség, amely aktívan tesz azért, hogy az üzleti vállalkozások a pozitív társadalmi változások eszközei legyenek.”

#bcorp #scaleimpact #impact #hatasmeres

Lévai Gábor

Lévai Gábor