Közel fél év intenzív előkészítés után idén januárban elindult a Scale Impact valódi munkája: impact szervezetek hosszú távú szervezeti és vezetőfejlesztése. Első három fejlesztési projektünk közül bemutatjuk Adománytaxit, akik “egy szolidárisabb és fenntarthatóbb társadalomért dolgoznak”. De hogyan? És miért pont velük indul az első fejlesztési projektünk? Milyen területeken zajlik a fejlesztés, és kik az ebben szerepet vállaló partnereink? Milyen célokkal vágtak bele első ügyfeleink a közös munkába? Mutatjuk!
A kiválasztás folyamata
Miközben 2021 második felében véglegesítettük a reziliencia modellt, és a saját csapatunkat is összeállítottuk, az impact szervezetek kiválasztási folyamatát is elindítottuk. Piackutatást végeztünk, ahol első fókuszterületként a gazdasági felzárkóztatáshoz kapcsolódó impact szervezeteket kerestünk. A fejlesztésre alkalmasnak talált 100 szervezetet, akiket leszűrtünk, önértékelő kérdőív kitöltésére hívtuk meg. Harmincöten töltötték ki a kérdőívet, akiknek rövid visszajelzésként egy három oldalas elemzést adtunk. Végül a nyolc legígéretesebb impact szervezettel készítettünk részletes interjút is. Elsősorban a legnagyobb impact növekedési potenciállal rendelkező szervezeteket kerestük, és azokat, ahol fejlesztőként a legnagyobb hozzáadott értékünk lehet. Közülük három szervezettel kezdjük meg a munkát idén év elején.
A fejlesztés menete
Az első három hónapban pontosítjuk a részleteket, és mivel a fejlesztendő impact szervezetek többségénél még nincs hatásmérés – azaz nem elég egzakt, hogy milyen változást okoznak a kedvezményezettjeik életében –, először ennek kereteit dolgozzuk ki. Amíg nincsenek ugyanis adatok, a folyamat elején nem tudjuk, hol tartunk, és nem tudjuk meghatározni, milyen növekedésnek kell bekövetkezni, ha jól dolgozunk.
“Látni kell, hogy hány embernek hogyan segítenek az életminőségük javulásában, például fizikai biztonság, vagy mentális egészség terén A-ból B-be jutottak, és azt is, hogy ezekhez az adatokhoz képest mi változik a fejlesztés során.” – magyarázza Lévai Gábor, a Scale Impact társalapítója.
Az első három munka “baseline” kutatással indul, két év múlva pedig újra megnézzük, mi változott. Célokat tűzünk ki, milyen területeken hozzon változást a közös munka a szervezet életében, és hogy impact szempontjából mit szeretnének elérni. Ez azt jelenti, hogy összekapcsoljuk a fejlesztést és a tényleges impact növekedést. “Fejlesztési munkánk ugyanakkor agilis folyamat. Általános módszertanunkból, a reziliencia modellből következnek a nagyobb beavatkozási területek, de mivel nem csak ezzel foglalkozunk, pontosítással indulunk.”
Adománytaxi: “szolidárisabb és fenntarthatóbb társadalomért dolgozunk”
A gondos kiválasztási folyamat végére alaposan megismertük az Adománytaxi céljait, működését, csapatát, ők lettek első impact ügyfelünk. Fennállásuk óta közel 2500 háztartás adományait szállították el összesen 88 településre, több mint 100 adományút keretében.
“Az Adománytaxi egy fúziós kezdeményezés, amely a szociális ellátás, a közösségépítés és a társadalmi érzékenyítés elemeit ötvözi. A támogatói és támogatott oldal igényeit összekötve egy szolidárisabb és fenntarthatóbb társadalomért dolgozunk. Ehhez leginkább egyedi adományozási módszer járul hozzá, amely hatékonyan vonja maga után a társadalmi felelősségvállalás terjedését. Missziónk eléréséhez az adományozás inkább eszköz, mint cél.” – írják magukról, és a weboldalukról az is kiderül, hogy 2015-ös menekültválság idején fogant meg az ötlet, hogy civil összefogást hozzanak létre a rászorulókért.
Mivel a Scale Impact a Cseritivel korábban is dolgozott, ami szintén az adomány “iparágban” ténykedik (tehát szintén tárgyak másodlagos használatával foglalkoznak), nem volt teljesen új a terep, de ez egy teljesen más megközelítés. Az Adománytaxi adományokat gyűjt be, a felajánlásokat rendszerezi és önkénteseinek hálózata segítségével eljuttatja a rászorulóknak, többségében 1000 fő alatti, szegregált kistelepülésekre.
Horn Tamás, az Adománytaxi Alapítvány alapító igazgatója részletesen is elmondja, hogy mivel vágnak bele a közös munkába:
„A Scale Impact célkitűzései – bármilyen furcsa – nagyon hasonlóak az Adománytaxiéhoz. Tulajdonképpen ők is a segítő szándékot kötik össze a szükséglettel. Hatalmas rajongója és támogatója vagyok minden olyan kezdeményezésnek, ahol erőforrásokat, lehetőségeket vagy csak embereket kötnek össze a társadalmi változás égisze alatt.
A Scale Impact nem csak támogatókat keres jó ügyek mellé, hanem hidat épít, és bevonja a különböző szektorok szereplőit a közös siker érdekében. Mindig a win-winre törekszik, ahogy mi is.
A Scale Impact által nyújtott támogatás számunkra a szintlépést lehetőségét jelenti, hiszen egy rendkívül komplex, és strukturált fejlesztési folyamatnak lehetünk részesei, ami az egész csapat számára inspiráló. Rövidtávon szeretnénk, ha feltérképeznénk a szervezetünk hiányosságait, és eszközöket kapnánk azok javítására. Reményeink szerint az együttműködésnek köszönhetően a civil szektor valóban nagy hatású szereplőjévé válhatunk, és rengeteg ember életére lehetünk jó hatással.„
Sok apró kihívás, pro bono partnerek
Amellett, hogy dinamikusan növekvő szervezetről van szó, és sok területen profi a működése, sok apró kihívással küzdenek a munkaszervezés, koordináció, dokumentálás, adatok összegyűjtése és menedzselése területén. “Intenzíven szeretnének növekedni, mérhető hatást szeretnének, fő kihívásuk pedig a vállalatokkal való együttműködés.” – foglalja össze a feladatot Lévai Gábor. “Legfontosabb kérdésük, hogy hogyan lehet belőlük valódi stakeholdereket összefogó szervezet, akik másokkal együttműködve tudják képviselni az ügyet.”
A kétéves fejlesztési folyamatban nemcsak saját munkatársaink, fejlesztőink vesznek részt, hanem pro bono partnereink közül is a Hiflylabs, a SkillToTo, a CMS ügyvédi iroda, és a PwC is. (Róluk és együttműködésünkről korábbi cikkünket itt olvasd el: Akikkel közösen skálázzuk a hatást.)