Izgalmasan indul a 2024-es év: a Scale Impact programot indít a Visa együttműködésével a hazai nonprofit szervezetek fenntartható működésének megerősítéséért, és február végén egy, számos hazai nagyvállalat – köztük a Magyar Telekom, a Microsoft, a Danone Magyarország, az OTP Mobil, a Gránit Pólus, a Cafe Csoport, az Enco Csoport és a Dumaszínház – támogatásával létrejövő új online platform is debütál, amelynek célja, hogy közelebb hozza egymáshoz a nonprofit és a vállalati szféra szereplőit.
A Visa együttműködésével indít programot a Scale Impact: a Social Business 2024 empowered by Visa kezdeményezés célja, hogy segítséget nyújtson a folyamatos finanszírozási gondokkal küzdő hazai nonprofit szervezeteknek abban, hogy saját bevételtermelő tevékenységeket – piacképes termékeket és szolgáltatásokat – fejlesszenek ki és vezessenek be – jelentette be a kiemelt társadalmi hasznosságú szervezetek fejlesztésével, valamint a nonprofitok, a vállalatok és a szakemberek közötti párbeszéd és együttműködés előmozdításával foglalkozó társadalmi vállalkozás és a világ egyik vezető digitalis fizetési szolgáltatója.
“Ma már számos hazai példa is bizonyítja, hogy egy jobbító szociális vagy környezeti küldetéssel rendelkező civil szervezetből is lehet sikeres és fenntartható társadalmi vállalkozás. Olyan kézzelfogható és jövedelmező gazdasági tevékenységet folytató entitás, amely termékei és szolgáltatásai révén stabilabb alapokra helyezheti a működését, mint azok a versenytársai, amelyek kizárólag vállalati és magánadományokból, állami vagy európai uniós dotációból próbálják eltartani magukat” – mondta Lévai Gábor, a Scale Impact társalapítója.
A Social Business 2024 empowered by Visa program keretében a Scale Impact és a Visa képzéssel, mentorálással és független, illetve vállalati szakértők közreműködésével zajló egyedi fejlesztéssel is támogatja a programban résztvevő nonprofitokat. A kezdeményezéshez vállalati partnerként a Cseriti Adománybolt, a DPD, az Erla Film, a Klippe Learning, az OTP Mobil és a Shoprenter is csatlakozott.
“Arra törekszünk, hogy innovatív megoldásokat előmozdító partnereket és olyan kezdeményezéseket támogassunk, amelyek hozzájárulnak egy igazságosabb társadalomhoz, és segítik a helyi közösségeket. A célunk az, hogy a következő öt évben legalább száz magyarországi nonprofit szervezetnek nyújtsunk hasznos, gazdaságilag és fenntarthatóság szempontjából is versenyelőnyt nyújtó képzést és, legalább három szervezetnek segítsünk új, jelentős árbevétel-növekedési potenciállal rendelkező termék, vagy szolgáltatás kifejlesztésében. Emellett piaci szakértők, valamint vállalati partnerek bevonásával támogassuk a kommunikációs és értékesítési tevékenységüket.” – mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.
Új, a vállalati és a nonprofit szféra párbeszédét, együttműködését segítő platform születik
A Scale Impact a Magyar Telekom főtámogatásával egy új, a civil szervezetek és a társadalmi felelősségvállalást fontosnak tartó vállalatok kommunikációját, együttműködését, egymásra találását támogató portált is indít.
A Hello Nonprofit (https://hellononprofit.hu/) a február 28-án megrendezésre kerülő Tűzgyújtó Konferencián mutatkozik be; az oldal nem csak hagyományos értelemben vett információs portálként, hanem olyan online platformként is szeretne működni, ahol a nonprofit szervezetek és vállalatok egymásra találhatnak, a hasznos információk, részletes szakmai anyagok, és az elismert szakemberek közreműködésével nyújtott tanácsadás mellett a saját stratégiájukba, működésükbe is integrálható, részletes esettanulmányokat, jógyakorlatokat is olvashatnak. A portált számos hazai nagyvállalat támogatja, köztük a főtámogató Magyar Telekom mellett a Danone Magyarország, a Café Csoport, az Enco Csoport, a Visa, az OTP Mobil, a Microsoft, a Gránit Pólus, a Dumaszínház, a KPMG és a Shoprenter is.
„A hazai nonprofit szcéna egy legnagyobb problémája, hogy kellő erőforrások, tudás, anyagi támogatás és kapcsolatok híján a szervezetek többsége alulfinanszírozott, és a kezelendő társadalmi, vagy környezeti problémához mérve nagyon kis kapacitással rendelkezik. A saját bevételteremelő képesség, a vállalatokkal való együttműködési képesség és a digitális eszközök használatának erősítése hozzásegítheti ezeket a szervezeteket, hogy mind menedzsment, mind kommunikációs, mind fundraising szempontból professzionálisan működjenek, és így képessé váljanak arra, hogy a lehető legnagyobb társadalmi, környezeti hatást fejtsék ki – mondta Dávid Imre, a Hello Nonprofit főszerkesztője. – A mi legfontosabb célunk az, hogy segítséget nyújtsunk nekik ebben – és hatékonyan támogassuk a pozitív hatást elérni igyekvő cégeket abban, hogy megtalálják a civilek között a nekik leginkább megfelelő, a saját tevékenységi területükön aktív partnereket.„
A társadalom és környezettudatos működés nem csak a nagyvállalatoknak fontos
A Hello Nonprofit kiemelt feladatának tartja a hazai kis- és középvállalatok (KKV-k) ESG-tudatosságának, együttműködési készségének és képességeinek fejlesztését.
“Az Európai Unió vonatkozó szabályozása szerint legkésőbb 2028-tól a KKV-k is kötelesek lesznek beszámolni fenntarthatósági működésükről és teljesítményükről – hangsúlyozza Lévai Gábor. – Az ESG-jelentéstétel a vállalkozások megítélésének egyik legfontosabb sarokköve lesz: és nem csak azért, mert ma már számos multinacionális nagyvállalat megköveteli a beszállítóitól, hogy a társadalom- és környezettudatossággal kapcsolatos normákat, elvárásokat szem előtt tartva működjenek, hanem azért is, mert ezzel a tudatos működéssel legfontosabb stakeholdereiket, potenciális ügyfeleiket és a munkavállalóikat is megszólíthatják, lojálissá tehetik maguk iránt – fejtegeti. – Az ESG-tudatos működés nyereségre, fenntarthatóságra, válságállóságra váltható piaci érték: felelős gazdálkodással a kis- és középvállalatok is komoly előnybe kerülhetnek a versenytársaikkal szemben. Sajnos, sokuknak nincs kellő idejük, erőforrásuk, energiájuk arra, hogy egy jól kidolgozott stratégia mentén, a nekik leginkább megfelelő partnerekkel együttműködve valósítsák meg fenntarthatósági céljaikat; a portál elindításával ebben is szeretnénk segíteni nekik.”
A Hello Nonprofit a civilek, a vállalatok és a nonprofit-fejlesztéssel foglalkozó szakemberek mellett a szélesebb közvéleményt is szeretné megszólítani, ezért egy podcast-csatornát is indít, ahol civil és vállalati szakemberek ismert, a társadalmi tudatosságot fontosnak tartó közszereplőkkel vitatják meg a legfontosabb szociális és környezeti problémákat. Az első adás vendégei Mucsi Zoltán színész, a Nézőművészeti Kft. társalapítója és L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány alapítója, szakmai vezetője lesz. “A hosszabb távú céljaink között szerepel egy olyan online partnerkeresési funkció elindítása is, ahol a nonprofitok bemutathatják az általuk tervezett programokat, fejlesztéseket, donorokat, támogatókat, szakértőket és önkénteseket kereshetnek az elképzeléseik megvalósításához – mondja Lévai Gábor. – Hiszünk abban, hogy együtt: a vállalati és a nonprofit szektor összefogásával sokat tehetünk azért, hogy jobbító szándékú magyarországi csapatok, szervezetek, kezdeményezések valóban profi nonprofitokká váljanak.”