Az első magyar B Corp izgalmas és tartalmas cikkekkel, elemzésekkel, esettanulmányokkal is igyekszik segíteni a pozitív társadalmi és környezeti hatásokra törekvő hazai cégeket. A cég a Danone Magyarországgal is együttműködést kötött, amely januárban kapta meg a nemzetközi B Corp minősítést.
A Scale Impact Nonprofit Kft. tartalmi együttműködésre lép a B Lab Europe-al, így ő fog a pozitív társadalmi és környezeti változásokért küzdő vállalatokat összefogó B Corp mozgalomról szóló magyar nyelvű tartalmakat megjelentetni.
“Büszkék vagyunk rá, hogy az első magyar B Corp minősítést szerzett cégként mi lehetünk a mozgalom hazai népszerűsítője – mondta Lévai Gábor, a társadalmi vállalkozás társalapítója. – Bízunk abban, hogy hozzánk hasonlóan számos cég, piaci szereplő ismeri fel: aki aktívan dolgozik a fenntartható jövőért, a saját üzleti jövőjét is építi.”
A B Corp cégek az ESG szempontrendszer alapját képező hármas (társadalmi hatás, környezeti hatás és vállalatirányítási) tagozódású B Impact felmérés segítségével fejlesztik és kommunikálják a tevékenységüket. Olyan jövőálló vállalatok, amelyek tisztában vannak azzal, hogy a fenntarthatóság, a környezet- és társadalomtudatos működés üzletileg is a javukra válhat: ha az élhető, a szociális egyenlőtlenségeket kiegyenlíteni kívánó, a modern közgazdasági, szociológiai és technológiai vívmányokat hasznosító fejlesztésekbe invesztálnak, a saját prosperitásukat alapozzák meg.
“Ha egy cég tesz a szegénység enyhítése ellen, vásárlókat, fogyasztókat, ügyfeleket szerez. Ha egy cég tesz az oktatás minőségének és elérhetőségének javításáért, potenciális szakemberek kineveléséhez járulhat hozzá, akik az iskolából kikerülve munkájukkal, szaktudásukkal tovább erősíthetik a piaci potenciálját és értékét. Ha egy cég tisztában van azzal, hogy a termékei, szolgáltatásai létrehozásához jól kell gazdálkodnia a véges természeti erőforrásokkal, nem fog pazarlóan bánni azokkal” – hangsúlyozta Lévai Gábor, a Scale Impact vezetője.
„A B Corpok ezt a filozófiát képviselik – tudják, hogy csak akkor képesek hosszú távon is rezíliensen, kiszámíthatón és nyereségesen működni, ha piaci stratégiájuk megtervezésekor figyelembe veszik legfontosabb stakeholdereik – az ügyfeleik, a munkavállalóik és a befektetőik – érdekeit és elvárásait.”
Több mint kétszázezer cég a fenntartható jövőért
A B Corporation minősítési rendszert 2006-ban jegyezték be. Az elmúlt tizennyolc évben világszerte több mint kétszázezer vállalkozás csatlakozott a kezdeményezéshez – olyan cégek, amelyek túlléptek a vállalati felelősségvállalás klasszikus értelmezésén, megértették, hogy a sikerességüket nem csak a puszta profitban, hanem a működésük társadalmi hasznosságában, és a környezeti értékek, a biológiai sokszínűség megóvásában is mérniük, értelmezniük kell.
Ezek a vállalatok a B Impact Assessment eszközt használják saját társadalmi és környezeti teljesítményük visszaméréséhez, és közülük több, mint 8.000 auditáltatta már magát sikeresen, és szerezte meg a B Corp minősítést. A B Corp-ok közé olyan ismert márkák is tartoznak, mint az Alpro, a Magyarországon is aktív Bonduelle, a spanyol Camper cipőmárka, a holland Fairphone telefonkészülék gyártó, a magyar Illy Ferenc által alapított trieszti Illy Café, a világ legnagyobb kreatív projektfinanszírozó oldala, a Kickstarter, az e-learning platform Moodle, a Nestle Health Science, a Patagonia ruhamárka, a holland alapítású Triodos Bank, az Unilever Australia, vagy a legelterjedtebb fileküldő platform, a WeTransfer.
“A képlet egyszerű: ha elfogynak a vásárlók, nincs kinek értékesíteni a termékeinket és szolgáltatásainkat. Ha elfogy a nyersanyag, nincs miből előállítani azokat. Ha nincs elég üzemanyag, hiába termelünk, nem tudjuk az általunk előállított javakat eljuttatni a fogyasztókhoz. A piaci szférának és a társadalomnak közös érdeke, hogy egy kiszámítható, fenntartható és okosan menedzselhető rendszert hozzon létre, amely lehetővé teszi, hogy megelőzzük ezeket a problémákat” húzta alá Lévai.
A szakember hangsúlyozta: egy vállalat sikerességét nem csak a profittermelő képessége határozza meg – hanem az is, hogy a saját tőkéje és szaktudása felhasználásával olyan környezetet teremtsen, amely lehetővé teszi, hogy hosszabb távon is stabilan és nyereségesen működjön.
Hello fenntartható jövő!
A B Corp mozgalom az elmúlt években Közép-Európában is megvetette a lábát. Magyarországon az “első fecske” a kiemelt társadalmi hasznosságú szervezetek fejlesztésével, valamint a nonprofit szervezetek és cégek, szakemberek közötti párbeszéd és együttműködés előmozdításával foglalkozó Scale Impact volt, amely 2017-ben elsőként kapta meg a társadalmilag és környezetileg is egyaránt tudatosan működő cégeknek járó minősítést.
A vállalat idén márciustól – több nagyvállalattal együttműködésben – olyan tartalomszolgáltatást indít, amelynek célja, hogy segítséget nyújtson a nonprofit szervezetek fejlődéséhez, a továbblépéshez és jobbító céljaik eléréshez, illetve a társadalmi-környezeti fenntarthatóságot fontosnak tartó vállalatoknak ahhoz, hogy egy jól átgondolt, többfaktoros felelősségvállalási stratégia mentén modernizálják a működésüket.
A Scale Impact együttműködési megállapodást kötött a B Lab-bel, így szakmai partnerként terjeszti majd a szervezet több tízezer partner bevonásával készült elemzéseit, oktatási anyagait, esettanulmányait. Célunk, hogy együtt egy gazdaságilag, társadalmilag és környezetileg is élhetőbb jövőt teremtsünk.