Gondoltad volna, hogy a Jófogás felhasználói együtt 125 ezer tonna – ami öt Eiffel-toronynyi acél előállítása lenne! – szén-dioxid kibocsátásától óvják meg a Földet egy év alatt csak azáltal, hogy használt tárgyakat vásárolnak újak helyett? Vagy azt, hogy még a tudatos állattartás edukációjára is megvannak az eszközeik – melyeket nem félnek használni? Interjúnkból kiderül, hogy milyen az ideális forprofit-nonprofit együttműködés egy nemzetközi vállalat, az Adevinta Hungary nézőpontjából, és az is, hogy hogyan szerepel ennek középpontjában a Scale Impact. Andri Diána, az Adevinta Hungary kommunikációs vezetője mesél céljaikról, az Adománytaxival végzett közös munkájukról, és arról is hogy neki személyesen miért fontos a világra gyakorolt hatás.
– Milyen aktuális átalakulások zajlanak, milyen változások várhatóak az Adevinta Hungary-nél?
Mindkét márkánknál új kihívásokkal és változásokkal szembesülünk, amik a platformokat vagy azokat a szektorokat érintik, amelyekben dolgozunk. A Használtautó.hu esetében folyamatos újragondolást igényel tőlünk az autópiaci trendek lekövetése, hiszen az új autók lassabban, megnövekedett várakozási idővel, illetve jelentősen magasabb áron érkeznek az országba. Emiatt egyrészt kevesebb használt autó hirdetése jelenik meg az oldalunkon, miközben egyre nagyobb rájuk az igény. A Jófogás kapcsán pedig mi is tapasztaljuk a felhasználói igények elképesztően gyors változását a digitális platformokkal szemben, amellett, hogy nagyon is időszerű volt meglépnünk egy részletes márkafrissítést, beleértve a kifinomultabb vizuális megjelenést és a finomhangolt kommunikációs hangvételt.
– Hogyan tekintetek a “CSR” fogalmára, hogyan álltok hozzá a társadalmi felelősségvállaláshoz az Adevinta Hungary-nél?
Vállalatok társadalmi felelősségvállalása helyett már régóta egyszerűen a fenntarthatóságról beszélünk, de többféle módon kapcsolódva:
– egyrészt az alapműködésünk szerves és hiteles része a körkörös gazdaságnak, hiszen az online platformjaink (Jófogás és Használtautó.hu) lehetőséget biztosítanak a használt termékek adásvételére, ezáltal is meghosszabbítva az élettartamukat
– másrészt pedig minden kommunikációs kampányunk központi üzenete, hogy miképp vagyunk felelős vállalat.
- Az idei nyári kampányunkban ismert emberek szeretett használt tárgyait kiállítva hangsúlyoztuk a használt tárgyakhoz kapcsolódó érzelmeket és történeteket, arra törekedve, hogy minél többen tekintsenek értékként a használt tárgyakra és ezáltal bekapcsolódjanak a körforgásba.
- Minden évben bemutatjuk a Secondhand hatásunkat: egy független skandináv szervezet kiszámolja az átlag hirdetéseink és adásvételeink alapján, hogy egy adott évben a Jófogás felhasználói mennyi szén-dioxid kibocsátásától óvták meg a Földet azáltal, hogy használt termékeket vettek újak helyett, így azokat nem kellett újra legyártani vagy leselejtezni. Ez az érték 2021-ben 125 ezer tonna, amely meglepő dolgokkal egyenértékű: 2,7 milliárd LEGO kocka, 5 Eiffel-torony, 160 millió iPhone, vagy 43 ezer autó előállításának is megfeleltethető.
- Emellett évek óta szívügyünk a tudatos állattartás, ebbe azt is beleértve, hogy a hirdetésfeladási rendszerünk működése törekszik a szaporítók kiszűrésére (magánszemélyek csak ár megadása nélkül, ingyen elvihetőnek hirdethetik a kutyákat, macskákat, míg pénzért csak ellenőrzött kennelek és menhelyek). Ezt tavaly ráadásul megtámogattuk egy olyan interaktív oktatóvideó-sorozattal, amely kezdő gazdiknak nyújt praktikus segítséget a legtipikusabb élethelyzetekben.
- Az év elején más érintett márkákkal és az ORFK szakmai támogatásával adatvédelmi kampányt indítottunk edukációs céllal, kiemelve a leggyakoribb adathalász módszereket, hogy a felhasználók időben gyanút foghassanak.
- Ebbe az ívbe illeszkedik a Scale Impact segítségével az Adománytaxival való közös munka is, amelynek az volt a kiindulópontja, hogy szerettük volna a tavalyi, egyszülős családokat támogató nagy sikerű, de mégiscsak projekt alapon megszervezett adománygyűjtésünket újragondolni.
– Mi az, amiben újítani / változtatni tudsz a (nagyon leegyszerűsítve) “multis” hozzáálláson, akár a saját értékrended mentén?
A személyes fejlődésem már régen megtörtént, amióta 2,5 évet nonprofit szektorban, a gyermekvédelem területén dolgoztam adománygyűjtési vezetőként, ahol kaptam egy szélesebb rálátást és ez erősítette a szociális érzékenységemet. Ezért a munkám minden részét átszövi az a hozzáállás, hogy a végén a tevékenységünknek legyen hozzáadott értéke.
– Hogyan esett a választásotok a Scale Impact-re, mint partnerre?
A szervezet és a benne dolgozó kollégák munkásságát már régóta követem a szakmai oldalakon és mindig is nagyon inspirálónak találtam azt, ahogy értékteremtő és hatást felmutató módon megpróbálják összekötni az üzleti és a non-profit szektort. Bőven van mit tanulni egymástól, legyen szó akár szakmai, akár szervezetfejlesztési kérdésekről, és ebben egy hiteles, független partner képes támogatni mindkét felet. Például nekünk hiába van valamennyi rálátásunk a civil szervezetekre és munkájukra, óriási segítség, hogy van egy olyan összekötő pont, aki nemcsak abban ad iránymutatást, hogy milyen területekre fókuszáljunk, hanem abban is, hogy ezt hogyan tegyük a lehető legnagyobb hatás és pozitív változás előidézésével.
– Hogyan esett a választásotok az Adománytaxira, mint partnerre?
Nagyon hasonló a tevékenységünk, hiszen mind a Jófogás, mind az Adománytaxi célja, hogy összekösse a háztartásokban keletkező felesleget az igényekkel, így gyorsan megtaláltuk a közös és hiteles kapcsolódási pontot.
– Mit vártok, konkrétan milyen előnyöket reméltek tőle – üzleti és / vagy impact szempontból?
Az a célunk, hogy az Adománytaxival közös fejlesztési út során olyan módon tudjuk a rendelkezéseinkre álló (marketing és kommunikációs) eszközöket használni, illetve ideális esetben a működésünket úgy finomhangolni, hogy hosszú távon több és akár többféle profilú civil szervezetnek is hatékonyan nyújthassunk segítséget. Még nem látjuk pontosan ennek részleteit, mert most tartunk a folyamat azon részén, ahol az igényeket mérjük fel és hozzá kapcsoljuk a lehetőségeket.
– Mi az, ami máris (aránylag hamar) látszik az együttműködésből, annak várható kimeneteiből?
Első lépésként készítettünk egy közös kutatást, amihez a Jófogás felhasználói segítségével egy széles elérést tudtunk biztosítani, így közel 3000 fő töltötte ki a kérdőívet. Az ebből kapott tanulságokat levonjuk és meghatározzuk, hogy például milyen módon tudnánk a marketing eszközeinket az Adománytaxi támogatására fordítani különböző edukációs és aktivizáló üzenetek megfogalmazásával. Remélem, hogy ez hamarosan letisztul és a kutatási eredményekről egy közös sajtóanyagot is ki tudunk adni a közeljövőben.
– Mit javasolnál más vállalatoknak, hogyan érdemes “jól” vállalni társadalmi szerepet?
Az első és legfontosabb dolog, hogy segít, ha az adott vállalatnak már alaptevékenysége is fenntartható és pozitívan hozzátesz a világ működéséhez. Utána jöhet minden egyéb megoldás, mint a stakeholderek feltérképezése és igényeik felmérése, a működésének folyamatos környezeti és társadalmi szempontból is átgondolt optimalizálása és az operációjának olyan típusú alakítása, hogy az a legjobban szolgálja a felhasználói/vásárlói, munkatársai és egyéb érintettjei igényeit. A nap végén az a lényeg, hogy a gyerekünk elé büszkén állhassunk azzal, hogy milyen munkát végzünk és hogyan lesz az ő jövőbeli világa ettől élhetőbb.
Olvasd el az Adománytaxi igazgatójával, Horn Tamással készült interjúnkat is!
Ha szeretnél az Adománytaxiéhoz hasonló fejlesztési folyamatban részt venni, nézd meg a 2022 őszi nonprofit-fejlesztési pályázatunk részleteit itt!