Az első nonprofit szervezet, amely ténylegesen elindult a Scale Impact által felkínált úton a még profibb működés felé, az Adománytaxi volt (erről korábban itt írtunk). Az eddigi, közel fél évnyi tapasztalatról, a fejlesztési folyamat operatív tevékenységekre fordításáról, és a további tervekről kérdeztük Horn Tamást, az Adománytaxi Alapítvány alapító igazgatóját.
Az Adománytaxiról:
“szolidárisabb és fenntarthatóbb társadalomért dolgozunk”
A gondos kiválasztási folyamat végére alaposan megismertük az Adománytaxi céljait, működését, csapatát, ők lettek első impact ügyfelünk. Fennállásuk óta közel 2500 háztartás adományait szállították el összesen 88 településre, több mint 100 adományút keretében.
“Az Adománytaxi egy fúziós kezdeményezés, amely a szociális ellátás, a közösségépítés és a társadalmi érzékenyítés elemeit ötvözi. A támogatói és támogatott oldal igényeit összekötve egy szolidárisabb és fenntarthatóbb társadalomért dolgozunk. Ehhez leginkább egyedi adományozási módszerünk járul hozzá, amely hatékonyan vonja maga után a társadalmi felelősségvállalás terjedését. Missziónk szemszögéből az adományozás inkább eszköz, mint cél.” – írják magukról, és a weboldalukról az is kiderül, hogy 2015-ös menekültválság idején fogant meg az ötlet, hogy civil összefogást hozzanak létre a rászorulókért.
– Hogyan zajlik a Scale Impact-es fejlesztésetek, hogy indult, és hol tartotok most?
– Nagyon fontos témával kezdtünk, szervezetfejlesztési háttérfeladatokkal, ami hasznos volt, bár szívesen töltöttünk volna még több időt ezzel. Aztán kezdődtek a célzotabb képzések, a Social Business (társadalmi vállalkozói ötletfejlesztés) és a Board Academy (irányítótestület kialakítás). Illusztris társaság gyűlt össze, ami jól mutatta a program nívóját: például a Hintalovon Alapítvány, az Igazgyöngy Alapítvány, a Rosa Parks, és nagyon jó érzés nekem meg a csapatnak, hogy ilyen közegben fejlődhetünk.
A Social Business szintén nagyon érdekes, releváns és hasznos számunkra, hiszen szeretnénk társadalmi vállalkozásba kezdeni. Éppen most jöttünk haza Izraelből egy tanulmányi útról, ahol már sokat tanultunk és inspirálódtunk. Emellett megtaláltuk az első vállalati partnert, a Jófogást, ami egyrészt hatalmas megtiszteltetés, másrészt nagyon komoly dolgokat fogunk együtt csinálni. Ez jó példa arra is, hogy hogyan lehet megtalálni azt a vállalatot, amelyiknek a céljai valóban egybevágnak a civil szervezet céljaival. Ennek nagyon örülök, és már zajlik a közös munka: ebben ott tartunk, hogy megtaláltuk a közös pontokat, együttműködési lehetőségeket.
– A Board Academy programmal kapcsolatban mi volt számodra a legfontosabb tanulság?
– Hasznos volt összegezni ezt a témát, és remélem, hogy még sok további résztvevőnek is hasznos lesz, hogy mindenki talál legalább egy embert a kuratóriumába. Bár tény, hogy Magyarországon ez a téma még más szintet képvisel, ritka, hogy valaki ennyire tudatosan foglalkozzon a kuratóriumával. Persze ez a cél, de a legtöbb magyar civil szervezet sajnos messze van ettől. Nekünk jó motivációt adott arra, hogy fejlesszük a kuratóriumot, ne én döntsek mindenben a stábbal, hanem szükség van egy felsőbb szintre is.
– Bár egy kétéves fejlesztési folyamatnak az elején jártok, de van valami, amit máris sikerült bevinni a fejlesztésből a szervezetbe?
– Igen, az elején sokat foglalkoztunk a logikai modellel, a célcsoportokkal és sokat tisztult a kép. Nehéz szervezetet fejleszteni és hatékonyan dolgozni, az alapok tisztázása nélkül, úgyhogy ez mindenképp hasznos. Már a Scale Impact-től függetlenül is elkezdtünk foglalkozni hatásméréssel Héra Gábor által, aki a Scale Impact fejlesztői között is szerepel, és a Mozaik Hubban is dolgozik, tehát van ilyen jellegű tevékenységünk.
– Mi történik valójában a szervezetben, amikor a fejlesztés eredménye már operatív szinten is megnyilvánul, tudsz mondani néhány példát?
– Már az, hogy elkezdtünk foglalkozni a hatással, a méréssel, a célcsoportokkal, ennek a folyamatnak az eredménye. Emellett az ukrán háború is rákényszerített bennünket, hogy jobban elkezdjük mérni az adományainkat, amit korábban sajnos nem mértük se értékben, se súlyban számolva. Most elindult a mi méretünkben komolynak számító fejlesztés, és elkezdődött az egységesítési munka, hogy mindent egységes űrlapon tudjunk mérni. Azért is kell mérni az adomány értékét és súlyát, hogy később ezt megfelelően tudjuk kommunikálni. Emellett a vállalati partnerünkkel, a Jófogással tartott első megbeszélés is nagyon jó volt, amit az irodájukban tartottunk, nekem nagy élmény volt egy ekkora szervezettel közösen ötletelni. Feltérképeztük, hogy hol lehetnek együttműködési pontok, és épp ugyanarra gondoltunk első körben: készítünk közösen egy piackutatást, hogy megértsük a célcsoportjainkat. Már készül a kutatás, amibe be leszünk vonva, életünkben először megkérdezzük nagyszámú adományozónkat, hogy pontosabban értsük a motivációikat. Az is a Scale Impactnek köszönhető, hogy jobban kialakult az üzleti gondolkodás: hogyan gondolkodjunk, amikor termékünk lesz, melyik célcsoportnak mi legyen az értékajánlatunk (value proposition).
– Ez azt jelenti, hogy hamarosan társadalmi vállalkozásként fog működni az Adománytaxi?
– Továbbra is alapítvány leszünk, aminek van vállalkozás lába is. Ahhoz, hogy fenntarthatóak legyünk, szükségünk van saját szolgáltatásokra, ezen egyébként már a tanulmányúton is sokat dolgoztam. Mivel több ilyen lehetőség is felmerült, ezeket persze még priorizálni kell, mert mindent egyszerre nem lehet megvalósítani.
Meglátogattuk egyébként az “izraeli Adománytaxit” is, akik nagyba csinálják ugyanazt, amit mi, ők a vállalati szektor feleslegét viszik el azoknak, akiknek szüksége van rá. Ott is működik a filantrópia, tehát adományokat is kapnak, de nagyobb részben saját magukat finanszírozzák, és kapnak állami támogatást is, a fogyatékkal élők vagy kisebbségi csoportok foglalkoztatásáért.
– Most, hogy már jócskán benne jártok az ezzel kapcsolatos képzésben, mit gondolsz, és hogyan változott az impact fogalmával kapcsolatos hozzáállásod?
– Számomra az egyik legfontosabb, azért dolgozom, az érdekel, hogy változást generáljak. Az impact számomra azt jelenti, hogy milyen tartós változást érünk el a világban, közösségben vagy akár csak egy-egy célcsoporttal. Nyilván attól nem történik változás, hogy A-ból B-be viszünk cuccokat, mert ez egy eszköz, és sajnos le vagyunk maradva, korábban például nem mértük a hatásunkat, de alig várom, hogy legyenek számaink. Illetve tervezünk egy saját szociológiai kutatást is kistelepüléseken, hogy legyen egy alap megértésünk arról, hogy kikkel dolgozunk, nekik milyen problémáik vannak. Emellett lesz fókuszcsoportos kutatás is. Az, hogy a méréssel eddig nem foglalkoztunk, elég nagy paradoxon, hiszen a változásért dolgozom. De az elmúlt fél évben már beépült a gondolkodásunkba a mérés fontossága.
– Saját tapasztalataidból kiindulva: milyen típusú más impact szervezeteknek ajánlanád a Scale Impact fejlesztését?
– Mindenkinek, aki szeretne fejlődni, és van kapacitása, hogy egy ilyen képzést végigcsináljon. Minden szervezetnél kell, hogy legyen mérhető hatás. Még egy pici egyesületnél is, amelyik összefogja a falusi asszonyokat és közösséget épít a faluban, ott is lehet mérni, de nem biztos, hogy egy tíz fős egyesületnek szüksége van rá. Viszont ahol nagy változást akarnak elérni, annak ez fontos lehet, témától függetlenül. Emellett szükség van ehhez egy bizonyos szintű tudatosságra is. Egy frissen indult szervezetet nem feltétlenül fogja érdekelni, de aki organikusan már eljutott egy szintre, kellő rutinja van a szervezetfejlesztésben és továbbra is motivált nőni, azt igen. Nem lenne szabad “megúszni” ezt sem, ahogy szükség van a fundraising, a kommunikáció, a HR tudásra is.
– Mi az, ami most kifejezetten foglalkoztat benneteket, milyen terveitek vannak most a jövőre?
– Továbbra is keresünk kommunikációs munkatársat, ami mindig borzalmasan nehéz. Illetve majd egy logisztikai partnert is szeretnénk, aki állandó szállítópartnerünk lehet. A kis adományok mellett ugyanis, amiket el tudunk vinni, szeretnénk stabilabban ráállni a nagyméretű háztartási gépek szállítására is.
Nagyon nagy előrelépés, hogy megvan az új raktárunk Angyalföldön, most zajlik a felújítása. Ez nemcsak raktár, hanem közösségi tér is lesz, ami egy csomó új kaput megnyit. Várjuk a cégeket csapatépítésre, illetve fenntarthatósági workshopot is tervezünk, piaci alapon. Többféle opció lesz: lesz klasszikus 2-3 órás elfoglaltság, és vidéki adományút, amin már több cég is részt vett, például a Sanofi marketing csapata. A Sociopoly-t is szeretnénk felvenni a repertoárba, ami társasjáték formájában mutatja meg a vidék valóságát, és ahol túl kell élni egy hónapot.